Acest site foloseste cookies. Continuarea navigarii pe acest site se considera acceptarea politicii de confidentialitate si protectia datelor. Click aici pentru detalii.
reclamatie

Ai mașină? Noi reguli privind ITP în 2018

În luna mai a acestui an vor intra în vigoare mai multe modificări la legislația privind inspecțiile tehnice periodice (ITP) ale mașinilor: se vor schimba condițiile în care pot trece mașinile de inspecție și regimul sancționatoriu, în principal.

Mașinile înmatriculate sau înregistrate în România pot circula și pot fi utilizate pe drumurile publice din România numai dacă starea lor tehnică este conformă cu prevederile legale în materie, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 81/2000. Mai multe modificări au fost adoptate anul trecut pentru acest act (prin Legea nr. 260/2017), ele urmând să intre în vigoare de la 20 mai 2018, dar există și chestiuni care se aplică deja, de la 1 ianuarie.

Începând cu ianuarie 2018, șoferii cu mașini mai vechi de 12 ani sunt obligați să le ducă anual în inspecție, iar cei cu mașini noi fac prima inspecție la trei ani de la înmatriculare. Mașinile la care se vor găsi probleme majore sau periculoase nu vor trece de ITP și vor reveni în inspecție peste 30 de zile pentru a se verifica dacă problemele s-au remediat. Excepție de la verificarea anuală pentru mașinile mai vechi de 12 ani fac autovehiculele istorice, care sunt certificate ca atare și au mai mult de 30 de ani de la data fabricației.

Autovehiculele destinate transportului de persoane care au, în afara locului conducătorului, mai mult de opt locuri pe scaune, autovehiculele utilizate pentru transportul de persoane în regim de taxi şi în regim de închiriere se supun primei inspecţii tehnice periodice la un an, dacă la data primei înmatriculări în România au fost noi.

 Aceste modificări afectează circa 60% din parcul auto al României și vor genera cheltuieli suplimentare de circa 492 milioane lei pe an (circa 100 milioane euro) pentru proprietarii acestor mașini, fără ca toți acești bani să ajungă la stat, ci mai degrabă la proprietarii de stații ITP.

Se introduc reguli și pentru descurajarea eliberării ITP pe șpagă, altele decât cele prin care se prevede sancționarea stației care efectuează inspecția. Astfel, personalul RAR cu atribuții în verificarea inspecției poate modifica rezultatul ITP dacă constată că nu s-a respectat procedura stabilită sau poate anula un ITP emis de o stație. De asemenea, are atribuții de control în trafic pentru verificarea veridicității inspecției.

Din 20 mai, în Codul rutier va fi trecută sancțiunea suspendării automate a înmatriculării mașinilor care circulă fără ITP (chestiunea a fost introdusă prin Ordonanța Guvernului nr. 14/2017). Așadar, cine va circula fără ITP se va trezi că are înmatricularea suspendată, ceea ce va însemna o dublă sancționare pentru șoferul care va circula în astfel de condiții: una pentru lipsa ITP-ului și una pentru că circulă cu înmatricularea suspendată. Prin urmare, șoferul va primi două astfel de amenzi dacă circulă cu ITP-ul expirat, totalul situându-se între 2.610 și 5.800 de lei.

Mai multe detalii aici.


Sursa: ZPN




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *